Naam interventie:

Nieuwe leerling snel kennen? Laat ze zelf hun handleiding schrijven

Korte omschrijving:

Nieuwe leerlingen leren kennen, dat is altijd een beetje zoeken. Leraar Josfien bedacht een originele oplossing: ze laat hen een handleiding van zichzelf schrijven. “Zo kan ik nog beter inspelen op hun onderwijsbehoeften.”

Josfien, onderwijsblogger en ex-leraar via KLASSE: “Ik pikte het idee van een CEO die ik volg op LinkedIn. Omdat werknemers zijn reacties vaak misbegrepen, schreef hij een handleiding van zichzelf: ‘Wanneer ik je kort antwoord via mail, ben ik niet boos. Ik kies voor kort en duidelijk.’ Ik besloot dat idee te vertalen naar een schrijfopdracht.”

Leerlingen kiezen zelf wat ze willen delen. Ik geef wel voorzetten: zijn ze een ochtendmens of niet? Wat is hun hobby? Hoe verwerken ze een tegenslag? Die kleine dingen vind je niet altijd in het leerlingvolgsysteem, maar ze hebben wel impact op het leren en welbevinden.”

“De handleiding verbeterde de band met mijn leerlingen. En ik kan hun gedrag ook beter plaatsen. Dat meisje dat altijd nors reageert op donderdag tijdens het 4de lesuur? Ze heeft gewoon honger, weet ik nu.”

Helpen om beter in te spelen op onderwijsbehoeften

Via Klasse kan je de de printbare ‘handleiding van mezelf’ downloaden (A4/PDF)

Hoe gebruik je de ‘handleiding van mezelf’?

  • In de les Nederlands van Josfien is de handleiding maken een schrijfopdracht, die vertrekt van een wit blad.
  • Een andere optie – bv. voor minder taalvaardige leerlingen – is de voorgedrukte handleiding, gebaseerd op Josfiens idee die je via Klasse vindt.
  • Je kan de fiches uitdelen en laten invullen door de hele klas bij het begin van het schooljaar en/of telkens er een nieuwe leerling bij jou in de klas komt (bv. ex-OKAN).
  • Geef je leerlingen wel de vrijheid om vragen open te laten. Misschien willen ze deze informatie (nog) niet delen met een nieuwe leraar.

Linken en bronnen:

Fase in het zorgcontinuüm:

Brede basiszorg.

Koppeling eindtermen:

Implementatie: