Naam interventie:
Online platform: Wonder
Korte omschrijving:
Wonder is een virtuele plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en vergaderingen kunnen plaatsvinden.
Voor leraren kent Wonder enorm veel voordelen. Door de opkomst van online lesgeven, is het vertrouwde gevoel van het klaslokaal soms ver zoek. Door Wonder te gebruiken kan je als het ware je virtuele klaslokaal samenstellen. Zowel de leerkracht, als de leerlingen kunnen vrij bewegen binnen de ruimte. Zo kan je bijvoorbeeld letterlijk bij iedereen langsgaan of virtueel door de klas wandelen.
In vergelijking tot andere platforms moet je voor Wonder niets downloaden. De leerkracht heeft de optie om voor de klas te spreken, maar ook om op voorhand ‘kamers’ te maken binnen het klaslokaal. Deze kamers kan je gebruiken om de communicatie in je klas te stimuleren tijdens online lessen.
Maak banken waar de leerlingen per 2 aan kunnen zitten of maak een kamer waar leerlingen vrij kunnen babbelen met elkaar indien ze klaar zijn met werken. Zo storen ze de rest niet.
Het fijne aan Wonder is dat iedereen zichzelf bestuurt. Iedere leerling en leerkracht neemt de vorm aan van een bubbeltje (met eventueel de foto van de persoon) dat zich kan verplaatsen doorheen de ruimte. De presentator heeft uiteindelijk wel de controle over de ruimte en kan iedereen ook individueel aanspreken door tegen hun bubbel te botsen.
De mogelijkheden zijn eindeloos met een beetje creativiteit.
Linken en bronnen:
Fase in het zorgcontinuüm:
Brede basiszorg
Door Wonder te gebruiken, probeer je de sociale relaties binnen je klas zo goed mogelijk te onderhouden of zelfs te verbeteren. De manier waarop je de kamer opstelt, kan bijdragen aan je klasmanagement tijdens de les.
Koppeling eindtermen:
Implementatie:
De leerkracht moet mogelijk nog wennen aan het platform. Wonder organiseert wekelijks verschillende testevenementen waarbij je kan aansluiten om het platform beter te leren kennen. Het platform zelf is zeer toegankelijk. Zowel de leerlingen als de leerkracht hoeven geen account aan te maken om een sessie aan te maken of bij te wonen. Indien de school een vast platform heeft waarmee er wordt gewerkt, moet er even gekeken worden of dit platform wel gebruikt kan worden. De leerkracht kan er dan voor kiezen om dit platform te blijven gebruiken voor online-lessen.