Naam interventie:

UDL-Lessen ontwerpen voor iedereen

Korte omschrijving:

Universal Design for Learning is de beste manier om efficiënt aan alle leerlingen les te geven. Jongeren scherpen dankzij UDL hun executieve functievaardigheden aan, zoals het stellen van doelen en het ontwikkelen van strategieën.  Ze verwerven meer inzicht, verwerken informatie beter en blijven betrokken bij de les.  UDL leert leerlingen doeltreffender communiceren en vaardiger worden op het vlak van zelfregulatie en zelfbeoordeling. Ze leren ook doorzetten en zelfstandiger werken. Via flexibele taken en toetsen op maat tonen leerlingen wat ze kennen en kunnen.

Maar hoe begin je met UDL? Je hebt het als leerkracht immers al druk genoeg. De antwoorden vind je in dit verhelderende boek van Loui Lord Nelson, een ervaren leerkracht en gewezen UDL-coördinator.  Het boek geeft praktische tips, voorbeeldopdrachten en ideeën voor klasactiviteiten over hoe de drie kernprincipes van UDL – Betrokkenheid, Representatie en Actie & Expressie – kunnen gebruikt worden om informatie op verschillende manieren aan te bieden.

Linken en bronnen:

https://www.pelckmansuitgevers.be/udl-lessen-ontwerpen-voor-iedereen.html#gref

Fase in het zorgcontinuüm:

Brede basiszorg.

Aan de hand van UDL kan naar efficiënt onderwijs toegewerkt worden alle leerlingen.

Koppeling eindtermen:

Implementatie: