Naam interventie:

Vlieg erin

Korte omschrijving:

Neem je leerlingen mee op de roetsjbaan van het leven en versterk hun veerkracht en talenten!

‘Vlieg erin!’ wil het welbevinden van leerlingen verhogen. En niet zonder reden. Welbevinden maakt dat kinderen uitgroeien tot mensen die goed in hun vel zitten en psychisch gezonder zijn.

‘Vlieg erin!’ is geïnspireerd op de positieve psychologie. Het pakket geeft concreet lesmateriaal om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te versterken en een positief klasklimaat te stimuleren. De leraar volgt met de klas een parcours door een pretpark. Langs vier roetsjbanen krijgen leerlingen bouwstenen voor meer zelfinzicht, veerkracht en welbevinden.

‘Vlieg erin!’ is het resultaat van een samenwerking tussen CM, pedagoog Luk Dewulf (Kessel & Smit), docent Koen Crul (lerarenopleiding VIVES), VIGeZ en VCOC.

Wat?

‘Vlieg erin!’ omvat een handleiding met uitgewerkte lessen en activiteiten, achtergrond-informatie, handvaten om ouders te betrekken en tips voor een geestelijk gezondheidsbeleid op school. De aparte werkbladen zijn eenvoudig kopieerbaar. 

Een poster van het pretpark geeft het parcours weer dat doorheen de lessen wordt gevolgd. De geluksbarometer brengt het welbevinden van de klas in kaart. Complimenten-armbandjes voor de leerlingen ondersteunen de waarderende insteek van het pakket.

Op maat van je klas

‘Vlieg erin!’ levert puzzelstukken waarmee je zelf lessen in elkaar steekt. Het pakket omvat 24 activiteitenfiches met uitgewerkte lessen en activiteiten. Het biedt je de keuze om werkvormen te hanteren die aansluiten bij voorkeuren en mogelijkheden van je klas: klasgesprekken, doe-opdrachten, spelvormen, … 

Daarnaast kun je zelf bepalen hoe je de activiteiten en werkvormen gedurende het schooljaar wil inplannen. De activiteiten laten immers toe om voor een langere periode, een projectdag of themaweek aan welbevinden te werken.

Vier thema’s

De lessen en activiteiten volgen vier thema’s, elk verbonden aan een roetsjbaan in het pretpark.

  • De groene roetsjbaan
    Wie ben ik? Mijn sterktes en talenten. 
  • De blauwe roetsjbaan
    Wanneer ben ik gelukkig? De vier lagen van welbevinden. 
  • De rode roetsjbaan
    Wat als het moeilijk gaat? Positief denken en weerbaarheid. 
  • De gele roetsjbaan
    Hoe ondersteunen anderen mij? Verbondenheid en relaties met anderen.

Linken en bronnen:

Fase in het zorgcontinuüm:

Brede basiszorg.

Koppeling eindtermen:

Implementatie: